Jak wzmocnić odporność w sezonie jesienno-zimowym?

2017-11-17T16:10:46+00:00 17.11.2017|Tags: , |

Miesiące jesienno-zimowe mogą być wyjątkowo niesprzyjające dla osób z zachwianym funkcjonowaniem układu immunologicznego. Senność, brak energii, ciągłe infekcje, alergie, choroby, to tylko niektóre symptomy osłabienia układu immunologicznego. Jak wiadomo lepiej zapobiegać niż leczyć. Jak zatem zadbać o odporność w tych zimnych, ponurych dniach? Jak zapobiec przeziębieniu i nie dać się jesiennej chandrze? Podrzucamy kilka pomysłów.

 

1# zadbaj o urozmaiconą, wartościową dietę

Sezon zimowy to czas kiedy intuicyjnie sięgamy po szybkie źródła energii. Nasza dieta opiera się głównie na węglowodanach prostych, produktach z wysokooczyszczonych surowców, pozbawionych większości witamin i składników mineralnych. Jemy ciężkie potrawy, zmniejsza się ochota na świeże warzywa i owoce. Na takiej diecie organizm, mimo, że ma zasoby energii, to nie dostaje odpowiedniej ilości makro i mikro składników. Zaczynają pojawiać się niedobory, które skutkują m.in. spadkiem odporności. Dlatego ważne jest, aby nasza dieta przez cały rok opierała się na zasadach piramidy zdrowego żywienia. Nie rezygnujmy z warzyw i owoców, które są źródłem masy antyoksydantów i witamin.

 

2# wykorzystaj moc natury

W tym czasie warto włączyć do jadłospisu produkty,  które stanowią nie tylko dobre źródło podstawowych składników odżywczych, ale mają również udokumentowane właściwości prozdrowotne. Najlepiej korzystać ze świeżych, sezonowych surowców, ale naturalnie utrwalone, fermentowane produkty są jak najbardziej mile widziane. Mowa tu o różnego rodzaju kiszonkach, które stymulują rozwój naszej naturalnej mikroflory, a tym samym podwyższają odporność naszego organizmu. Poleca się wypijanie niewielkiej ilości soku z ogórków kiszonych lub kiszonej kapusty na czczo, przed śniadaniem. To nie tylko porządna dawka witaminy C, ale świetny sposób na poprawę perystaltyki jelit, szczególnie polecany dla osób z zaparciami.

Czosnek, cebula, imbir – dodatki, które w miesiącach jesienno-zimowych, powinny królować niemal w każdym daniu. Mają one silne właściwości bakteriobójcze. Podobne działanie ma miód. Nie dodawaj go jednak do napojów gorących, gdyż wysoka temperatura niszczy jego wszystkie właściwości. Jeśli czujesz się osłabiony, przygotuj sobie domowy koktajl, który wypijany regularnie, skutecznie zwalczy wszelkie dolegliwości. Oto prosty przepis:

Wyciśnij sok z połowy cytryny, dodaj łyżeczkę świeżego, startego imbiru, łyżkę kurkumy, dwie łyżki miodu, 150ml przegotowanej, ciepłej (nie gorącej!) wody i wszystko razem wymieszaj. Stosuj 2-3 razy w tygodniu. Postaw na naturalność.

 

3# sen – Twój sprzymierzeniec

Wypoczęty organizm łatwiej radzi sobie ze zwalczaniem patogennej mikroflory. Ważne jest dostosowanie ilości snu do swoich własnych potrzeb, ale ogólnie zaleca się aby spać minimum 8 godzin dziennie. Ważne jest aby zadbać o zregenerowanie organizmu, nawet jeśli sposobem na to ma być popołudniowa drzemka.

 

4# bądź aktywny

Najgorsze, co możemy zrobić, to zaszyć się w domu, spędzając wolny czas przed telewizorem. Tak jest najwygodniej, ale czy zdrowo? Badania naukowe potwierdzają, że nawet pół godziny spaceru w ciągu dnia, na świeżym powietrzu wspomaga naszą odporność, zmniejszając ryzyko wystąpienia infekcji. Ważne jednak, by zadbać o odpowiedni ubiór.

Pamiętamy również, aby przy pierwszych symptomach spadku odporności nie stosować samemu, na własną rękę leków działających na układ immunologiczny. Nieumiejętne samoleczenie może doprowadzić do nasilenia istniejących objawów i doprowadzić m.in. do alergii układu odpornościowego. Profilaktyka zaburzeń odporności, na które jesteśmy narażeni w okresach przesilenia, polega przede wszystkim na  racjonalnej, zbilansowanej diecie i przestrzeganiu zasad zdrowego trybu życia. A pomocy starajmy się szukać w tym, co dostarcza nam matka natura.

About the Author: