Dlaczego warto jeść awokado

2017-11-26T19:53:09+00:00 21.11.2017|

Awokado, czyli zielony, tłusty owoc zwany smaczliwką lub gruszką aligatora. Mimo, że w  ostatnim czasie dostępność awokado w polskich sklepach jest coraz lepsza, to jeszcze nie cieszy się ono tak dużą popularnością wśród konsumentów jak inne owoce. Dlaczego? Być może chodzi o jego dość mdły smak, bez wyraźnej, charakterystycznej nuty. Nie bez powodu awokado nazywane jest  kuchennym kameleonem, gdyż świetnie komponuje się z rozmaitymi przyprawami, ziołami, zarówno w daniach wytrawnych, jak i deserach.

Smaczliwka okazuje się nie tylko smaczna, ale przede wszystkim wyróżnia się niebywałymi wartościami żywieniowymi. Ten unikalny owoc, składa się głównie z tłuszczu, którego 30% stanowią kwasy tłuszczowe jednonienasycone, ale także z szeregu substancji o właściwościach bioaktywnych. Nie da się ukryć, iż jest to dość kaloryczny produkt (ok. 200kcal/100g), ale jego  walory prozdrowotne przemawiają za tym, iż powinien pojawić się w diecie każdego z nas, również w dietach osób walczących z nadprogramowymi kilogramami. Badania naukowe dowodzą,  iż włączenie awokado do jadłospisu, wspomaga proces odchudzania, m.in. przyspieszając procesy metaboliczne.

Awokado – co zawiera i jak wpływa na nasze zdrowie

Tłuszcz z awokado składa się głównie z kwasu oleinowego, palmitynowego i linolowego. W dobie zachorowań na choroby cywilizacyjne, szalenie ważne jest spożywanie odpowiedniego tłuszczu, który powinien pochodzić głównie ze źródeł roślinnych. Nie od dziś wiadomo o kluczowej roli kwasów tłuszczowych jedno i wielonienasyconych w walce z chorobami układu sercowo-naczyniowego.

Olej z awokado zawiera duże ilości luteiny. Jest to karotenoid, o właściwościach przeciwutleniających,  korzystnie wpływający na narząd wzroku. Odpowiedni poziom luteiny w diecie eliminuje ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej oka oraz zaćmy. Inny cenny składnik to fitosterole, których działanie jest naukowo udokumentowane w obniżaniu stężenia cholesterolu całkowitego oraz lipoprotein frakcji LDL.

Znane jest również działanie, wspomagające pracę układu nerwowego. Awokado zawiera spore ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, głównie witaminy E. Uważa, się, że regularne spożywanie smaczliwki poprawia koncentrację, pamięć,  pracę mózgu oraz zapobiega rozwojowi choroby Alzheimera. Zaleca się więc włączenie awokado do diety dzieci i seniorów.

Coraz więcej mówi się o wpływie awokado na procesy starzeniowe organizmu. Witamina E zwana również witaminą młodości oraz glutation- silny przeciwutleniacz zawarty w miąższu smaczliwki, mają znaczenie dla tych, którzy chcą zatrzymać młodość na dłużej.

Miąższ awokado okazuje się pomocny dla osób borykających się z problemami ze strony przewodu pokarmowego. Ze względu na znajdujące się w nim związki o charakterze łagodzącym, przeciwzapalnym, regulującym tryb wypróżnień (błonnik pokarmowy, antyoksydanty), zaleca się spożywanie awokado podczas zaparć, biegunek, wzdęć, a także w przypadku wrzodów żołądka.

Ten zielony owoc to doskonałe źródło potasu i witaminy C oraz kwasu foliowego. Przyszłe mamy powinny wyjątkowo zadbać o odpowiednią podaż tego składnika w diecie, gdyż warunkuje on prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu. Kwas foliowy z naturalnych produktów jest lepiej przyswajalny przez organizm człowieka, niż jego syntetyczne odpowiedniki w kapsułkach.

Dlaczego miąższ awokado ciemnieje

Wiele warzyw i owoców po przekrojeniu lub obraniu zmienia swój kolor na ciemniejszy. Również w potrawach z wykorzystaniem awokado, zauważa się zmianę jego barwy na ciemniejszą, mniej atrakcyjną. Często jest to postrzegane jako popsucie jakości takiego surowca, ale poza barwą nic więcej nie ulega pogorszeniu.  Za przebarwienie warzyw i owoców w wyniku ich „skaleczenia” odpowiedzialne jest tzw. ciemnienie enzymatyczne. Wszystko za sprawą reakcji chemicznej, wywołanej tlenem z powietrza, który w wyniku uszkodzenia komórek pobudza enzymy, które przyczyniają się do przemiany polifenoli w ciemno zabarwione związki, zwane melaninami.

Istnieje jednak kilka sposobów, dzięki którym przygotowana potrawa z awokado nie zmienia barwy. Wystarczy do pasty, czy sałatki z awokado wrzucić jego pestkę i przechowywać w lodówce, bądź skropić miąższ sokiem z cytryny czy limonki. Warto ograniczyć też dostęp tlenu, przechowując potrawę w zamkniętym pojemniku.

Awokado stanowi bardzo atrakcyjny surowiec, który sprawdza się w wielu daniach: zarówno pastach, sałatkach, jako dodatek do kanapek, jak i w słodkich kremach, musach czy koktajlach. Jego uniwersalny smak, piękny kolor, a przede wszystkim niekwestionowane właściwości zdrowotne, sprawiają, że warto włączyć je do jadłospisu, nawet będąc na diecie redukcyjnej.

About the Author: