Soki 100% – samo zdrowie czy chwyt marketingowy

2017-11-27T11:54:45+00:00 27.11.2017|

Wydają się najlepszym wyborem dla wszystkich tych, którzy dbają o dobre samopoczucie, chcą cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką przez długi czas.

Taki sielankowy obrazek stwarzają nam reklamy. Rzeczywistość jest jednak dużo bardziej skomplikowana. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca szklankę soku w ramach jednej z pięciu porcji warzyw i owoców w ciągu dnia. A naprawdę jakie wartości wnosi sok do naszej diety?

Rynek produktów spożywczych dostarcza nam wielu rozmaitych rodzajów napojów. Mamy szereg wód różniących się mineralizacją i stopniem nasycenia dwutlenkiem węgla, mamy napoje, nektary, wreszcie – soki. A wśród nich soki przecierowe, klarowne, soki mętne, owocowe, owocowo-warzywne lub warzywne. Ze względu na zastosowany proces technologiczny możemy spotkać soki odtworzone z zagęszczonego soku (koncentratu) – te których cena z reguły jest najniższa, soki NFC (Not From Concentrate), soki pasteryzowane, i soki świeże. Jak widać, jest w czym wybierać. Jednak jak wybrać najlepiej?

Definicja soku podaje, iż sok jest to produkt naturalny, otrzymywany z jednego, bądź kilku gatunków dojrzałych, zdrowych, świeżych, schłodzonych lub mrożonych warzyw lub owoców. Barwa, smak, i zapach soku pochodzi wyłącznie z owoców, z których jest otrzymany.

Czyli prawdziwy sok 100% powinien charakteryzować się czystym składem, bez barwników, aromatów, cukrów, regulatorów kwasowości czy innych, niepotrzebnych dodatków. Dodanie substancji konserwujących do soków jest zabronione przepisami prawa. Produkty w pięknych kolorowych kartonikach ze zdjęciem apetycznych owoców, które zawierają w składzie wymienione wyżej dodatki to nie soki – tylko napoje do złudzenia przypominające soki. Nie wnoszą one do naszej diety nic poza ogromną ilością cukru i kalorii. Takich napojów zdecydowanie powinniśmy się wystrzegać. Istnieją soki, do których prawnie dopuszczono dodatki w postaci witamin, soli mineralnych lub przypraw, np. w przypadku soków warzywnych.

Parę słów o technologii…

Ważnym aspektem, kształtującym jakość soków jest proces utrwalenia. Wiadomo, iż każdy produkt spożywczy musi charakteryzować się odpowiednią jakością mikrobiologiczną. Procesem najczęściej stosowanym do utrwalania soków jest pasteryzacja. Jest to naturalna metoda, która eliminuje obecność drobnoustrojów odpowiedzialnych za psucie się produktów, w wyniku której otrzymujemy, bezpieczny produkt, którego wartość odżywcza nie jest istotnie zmieniona. Pasteryzację prowadzi się w temperaturze około 70 st. C przez krótki czas. Specjalnie zaprojektowany proces technologiczny produkcji soków pasteryzowanych, pozwala na ukształtowanie odpowiedniej jakości mikrobiologicznej z jednoczesnym zachowaniem jak największej ilości witamin i przeciwutleniaczy, składników wyjątkowo wrażliwych na długotrwałe działanie wysokich temperatur.

Istnieje wiele doniesień mówiących o przewadze soków niepasteryzowanych w zachowaniu ich wartości odżywczej. Dużo mówi się o sokach tłoczonych na zimno w tzw. technologii Cold Press, gdzie przez cały proces produkcji utrzymuje się niskie temperatury, w których witaminy i enzymy zachowują się w niemal 100%. Tak otrzymywane soki mogą być spożywane do 5 dni od momentu tłoczenia. Wątpliwość jaka się nasuwa w przypadku soków niepasteryzowanych, związana jest głównie z czystością mikrobiologiczną. Nie zaleca się spożywania tak otrzymywanych soków przez dzieci i osoby z wrażliwym układem pokarmowym.

Soki jak większość produktów spożywczych mają swoje zalety, ale także wady.

Korzyści z picia soków

# Dobrej jakości soki to źródło witamin, składników mineralnych oraz naturalnych przeciwutleniaczy t.j. polifenole i karotenoidy.

# Swój wybór warto kierować na soki naturalnie mętne, przecierowe, które dostarczą nam dodatkowej ilości błonnika pokarmowego.

# Szklanka soku 200ml może być szybkim i wygodnym sposobem na zastąpienie 1 z 5 zalecanych, dziennych porcji warzyw i owoców. Nie powinniśmy jednak wypijać więcej niż 1 szklankę soku dziennie!

Zagrożenia

# Soki nie odzwierciedlają w 100% składu owoców lub warzyw, z których powstają, szczególnie soki klarowane pozbawione są dużej ilości błonnika, dlatego też dietetycy nie zalecają całkowitego zastąpienia nimi warzyw i owoców w diecie.

# Niebezpieczeństwo picia dużej ilości soków owocowych wiąże się z ilością cukru, jaką dostarczają, a są to głównie cukry proste. Z tego powodu, osoby z problemami tolerancji glukozy powinny zrezygnować z picia soków owocowych.

# Soki są dość kaloryczne. 1 szklanka soku pomarańczowego dostarcza około 80kcal. Litrowy kartonik natomiast, który bez problemu jesteśmy w stanie wypić w ciągu dnia, dostarczy aż 400kcal. Zatem osobom chcącym podjąć dietę odchudzającą, na pewno nie należy tych produktów rekomendować.

Słowem podsumowania…

Soki to z pewnością produkty wartościowe, które mimo swoich walorów odżywczych powinny pojawiać się w naszej diecie umiarkowanie. Na pewno nie należy zastępować sokami wody, czy gasić pragnienia. Wybierając sok, miejmy na uwadze, by sprawdzić informacje na etykiecie i wybrać produkt jak najbardziej wartościowy.

About the Author: