Jaką wodę pić

2017-12-18T13:32:03+00:00 18.12.2017|

Woda stanowi około 45-65 %  składu organizmu dorosłego człowieka. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bez niej nie odbywają się żadne procesy metaboliczne, jest odpowiedzialna za usuwanie ubocznych produktów przemiany materii, a także transport i wchłanianie substancji odżywczych. Zalecenia co do jej spożycia są następujące:

  • 2000 ml na dobę dla kobiet i 2500 ml/d dla mężczyzn,

lub dokładniej przeliczając:

  • 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała.

A jaką wodę wybierać?

Do wyboru mamy wodę kranową, źródlaną i mineralną.Jakie są plusy i minusy poszczególnych wyborów przedstawiam poniżej.

Zacznijmy od wody kranowej. W wielu miejscach Polski jakość i skład wody jest na dobrym poziomie. Warto wykonać badanie wody w swoim domu, by się o tym przekonać. W związku z tym możliwe byłoby jej spożycie bezpośrednio ze źródełka domowego, co na pewno byłoby atrakcyjne ekonomicznie i wygodne (nie trzeba kupować ciężkich butelek z wodą i kwestia plastików rozwiązana). Lecz nie można zapominać o tym, że woda wodociągowa musi spełniać wymogi sanitarno-mikrobiologiczne, więc dezynfekowana jest chlorem. Związek ten wchodzi w reakcje z zanieczyszczeniami i jonami zawartymi w wodzie. Finalnie powstają niebezpieczne, rakotwórcze substancje, których bezwzględnie nie powinniśmy spożywać. Drugą ważną kwestią jest zawartość minerałów w takiej wodzie. Obawiam się, że w dzisiejszym świecie (stres, przetworzona żywność, brak ruchu) woda kranowa nie pomoże w uzupełnieniu traconych codziennie minerałów magnezu, potasu czy wapnia. Dosyć dobrym rozwiązaniem jest stosowanie filtrów, które oczyszczają wodę i wzbogacają ją w niezbędne pierwiastki. Ważne, aby filtr nie tylko wodę wyjaławiał, ale także ją wzbogacał, dobrym wyborem są filtry węglowe!

Woda mineralna i źródlana

Wody mineralne podzielone są na:

  • Wody wysokozmineralizowane: o ogólnej mineralizacji > 1500 mg/l
  • Wody średniozmineralizowane: o ogólnej mineralizacji od 500 do 1500 mg/l
  • Wody niskozmineralizowane: o ogólnej mineralizacji < 500 mg/l, jest to woda tzw. źródlana

Co do plusów wody butelkowej zaliczyć można: bezpieczeństwo mikrobiologiczne, stała i sprawdzona zawartość minerałów. A co do zagrożeń wymienić należy zastosowanie opakowań plastikowych, o których nie do końca wiemy jaki mogą mieć wpływ na organizm. Uwalnianie zawartych w plastikach substancji potencjalnie toksycznych następuje w wyniku nasłonecznienia/przegrzania. Niestety nie mamy pewności czy woda butelkowa przechowywana jest w odpowiednich warunkach.

Istnieją także wody lecznicze, które mają bardzo wysoki stopień mineralizacji. Są one stosowane wyłącznie pod nadzorem lekarza.

Pozostaje jeszcze kwestia czy wybierać wodę gazowaną czy niegazowaną. Ja osobiście zalecam wodę niegazowaną, na pewno jesteśmy w stanie jej więcej wypić, nie podrażnia żołądka oraz nie powoduje problemów gastrycznych. Ale tak naprawdę ta kwestia zależy od preferencji smakowych.

Podsumowując: Przy wyborze wody najważniejsze jest po prostu nam smakowała i abyśmy sięgali po nią z przyjemnością. Jak ze wszystkim w życiu i do tego wyboru podchodźmy z rozsądkiem. Najlepiej zmieniać wody, które pijemy. W domu możemy stosować wodę kranową z filtra, a w pracy mineralną butelkowaną lub odwrotnie. A jeśli sama woda nie smakuje, zachęcam do naturalnych dodatków, typu plasterki limonki czy listki świeżej mięty. Chłodniejszą porą świetnie sprawdzi się ciepła woda z cytryną, miodem czy imbirem.

 

 

 

About the Author:

Ukończyła wydział Nauki o Żywności Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Od dwóch lat współpracuje z Centrami Naturhouse w Polsce.